ویژگی ژنراتور

نکات مهم در انتخاب یک ژنراتور برق

برای انتخاب یک ژنراتور برق متناسب با نیاز مصرفی ابتدا باید به چندین مورد اصلی توجه نمود

با توجه به اینکه ژنراتورهای برق در توانها و ویژگی های مختلف تولید میشوند برای انتخاب یک ژنراتور برق متناسب با نیاز خود و مجموعه لازم است پارامترهای ذیل به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد تا بهترین گزینه انتخاب شود

1_ محاسبه توان مصرفی مورد نیاز

2_ نوع کارکرد ژنراتور ( دائم ، اضطراری ، شیفتی ،…..)

3_ انتخاب موتور مکانیکی متناسب ( گازوئیلی ، گازی ، بنزینی)

این 3 مورد از مهمترین پارامترهای مورد بررسی برای انتخاب یک ژنراتور برق میباشد که به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

محاسبه توان مصرفی مورد نیاز

برای انتخاب یک دستگاه ژنراتور برق متناسب لازم است لیستی از دستگاه‌های الکتریکی موجود که می‌بایست به‌صورت دائم و یا اضطراری توسط دستگاه ژنراتور برق تغذیه گردد تهیه گردد و توانهای مصرفی هر کدام برحسب وات محاسبه شود و در نهایت از تجمیع توانهای محاسبه شده توان کل مورد نیاز به دست میاید.

البته لازم به ذکر است برای محاسبه توان مصرفی باید به تک فاز و یا سه فاز بودن مصرف کننده و همچنین در دستگاه های صنعتی که جریان اولیه آنها چندین برابر جریان نامی است و نیز ضریب همزمانی کارکرد دستگاه ها توجه نمود.

معمولا در ژنراتورهای برق توان نامی دستگاه قابل وصول نمیباشد و توان نامی با توجه به مواردی همچون سلامت موتور مکانیکی ، نوع بار مصرفی ، ارتفاع از سطح دریا و چندین پارامتر دیگر تقلیل می یابد. در بهترین حالت استفاده از 75 الی 80 درصد توان نامی دستگاه بهترین و بهینه ترین حالت بهره برداری از یک دستگاه ژنراتور برق می باشد.

بنابراین می بایست توان الکتریکی تجمیعی بدست آمده 75 الی 80 درصد توان دستگاه انتخابی باشد و یا به صورت ساده تر توان دستگاه ژنراتور انتخابی 25 الی 30 درصد بالاتر از تجمیع توانهای بدست آمده باشد.

نوع کارکرد ژنراتور

در بحث انتخاب یک دستگاه ژنراتور برق یکی از مهمترین نکات مورد بررسی نوع کارکرد دستگاه است . ما باید با توجه به نوع استفاده ، دستگاه مورد نظر را انتخاب کنیم .

نوع استفاده میتواند استفاده به صورت برق اضطراری باشد که در صورت قطع برق شهر یا هر منبع الکتریکی دیگر دستگاه ژنراتور مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد و یا دستگاه به صورت دائم کار باشد و بدون استراحت تمام وقت کارکند و یا به صورت شیفتی بین 8 الی 12 ساعت در طول شبانه روز کار کند. تمامی این موارد میبایست در انتخاب یک دستگاه ژنراتور برق لحاظ شود.

شرکت های بزرگ تولید کننده مولدهای برق برای هر یک از حالت های ذکر شده مدلهای مختلفی تولید میکنند که در صورت رعایت موارد اعلامی توسط شرکت سازنده کارکرد دستگاه و طول عمر دستگاه بسیار بهینه خواهد بود.

انتخاب موتور مکانیکی متناسب

بخش مکانیکی (موتور مکانیکی) اصلی ترین قسمت از یک دستگاه ژنراتور برق میباشد و وظیفه آن چرخاندن روتور ژنراتور میباشد.

چرخش روتور ژنراتور توسط عامل بیرونی که میتواند موتور مکانیکی و یا موارد دیگری همچون انرژی های دیگر باشد ، میدان های مغناطیسی در داخل ژنراتور ایجاد میکند که در نهایت به تولید انرژی الکتریکی می انجامد. بنابراین چرخش ژنراتور مهمترین قسمت برای کارکرد و تولید انرژی الکتریکی است که این وظیفه به عهده موتور مکانیکی میباشد.

متداولترین موتورهای مکانیکی موجود موتورهای درون سوز بر پایه گازوئیل و گاز و بنزین میباشند. که موتورهای بنزینی در موتور برق های با توان پایین عموما زیر 10 کیلو وات استفاده میشود و موتورهای گازی و دیزلی در توانهای مختلف تا چند هزار کیلو وات ساخته میشود که در همه این مدلها موتورهای دیزلی با توجه به نوع سوخت مصرفی و راندمان بالا کاربرد بسیار وسیعتری دارند و از مقبولیت بیشتری برخوردار هستند.

موتورهای گازی با توجه به نوع سوخت مصرفی از محدودیت های مکانی برای تامین سوخت مورد نظر برخوردار است و نسبت به موتورهای دیزلی راندمان پایینتری دارند.

موارد ذکر شده از مهمترین نکات برای انتخاب یک دستگاه ژنراتور برق هستند که رعایت نکات فوق باعث بهترین و بهینه ترین انتخاب میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *