موتور دیزلی چیست؟

موتور دیزلی ، نوعی موتور احتراق داخلی است ( موتور درون سوز) که از احتراق بر اثر تراکم ، انرژی مکانیکی دوار تولید میکند .

در این گونه موتورها تراکم هوا و سوخت بر اثر فشرده سازی مکانیکی موجب احتراق میشود .موتور دیزل به احترام مخترع آن رودلف دیزل نامگذاری شد. رودولف دیزل در سال 1983 اولین نمونه از موتور دیزل را در آکسبورگ ساخت . این موتور نمونه اولیه از موتورهای احتراق داخلی بود که با توسعه و گذشت زمان به شکل موتورهای امروزی در آمد.

موتور دیزل دارای بالاترین راندمان در بین موتورهای احتراق داخلی میباشد و در شرایط برابر نسبت به موتورهای بنزینی بسیار راندمان و کارآیی بالاتری دارند و این خصیصه موجب شده است موتورهای دیزلی در صنایع بسیار مورد استفاده قرار بگیرند.

موتورهای دیزل در ابتدا به عنوان جایگزینی بسیار کارآمدتر برای موتورهای بخار استفاده شدند و از دهه 1900 به بعد با بهینه تر شدن آنها به سرعت در صنایع مورد استفاده قرار گرفتند. از نظر آلایندگی موتورهای دیزلی در خروجی اگزوز خود دارای آلایندگی های نظیر مونواکسید کربن ، هیدروکربن ها ، ذرات معلق و اکسیدهای نیتروژن هستند گه میتوان میزان بسیاری از این آۀودگی ها را با تصفیه گازهای خروجی اگزوز حذف نمود.

به طور کل موتورهای دیزل با توجه به راندمان و کارایی بهترین گزینه برای مصارف صنعتی در توانهای مختلف هستند و با توجه به نیاز روز افزون صنایع به موتورهای درون سوز ، این گونه موتورها از اقبال و تقاضای بسیار بالایی برخورداند.